Ear  Telinga, organ pendengaran.

Earache  Sakit telinga; sakit yg biasanya disebabkan inflamasi.

Ear drum  Gegendang telinga.

Ecchymosis  Ekimosis; bintik perdarahan yg kecil.

Eclampsis  Eklampsia; konvulsi dan koma yg berlaku semasa seseo­rang sedang hamil atau selepas bersalin.

Eczema  Ekzema; penyakit inflamasi atau gatal-gatal pada kulit yg muncul dlm bentuk spt papul, vesikel, lelehan, sisik dan kerup­ing.

Embryo  Embrio; haiwan pada peringkat awal perkembangan; hasil persenyawaan di antara ovum dgn spermato­zoon yg berkembang lebih kurang seminggu selepas konsepsi hingga minggu ke lapan.

Emesis  Emesis, muntah-muntah.

Emetic  Emetik, agen muntah; agen yg menyebabkan permuntahan spt Apomorphine, Ipecacuanha atau garam.

Emotion  Emosi, perasaan; keadaan bangkitan (arousal) yg dialami sama ada menyenangkan ataupun tidak.

Emotional symptoms  Simptom-simptom emosi, simptom-simptom perasaan.

Emphysema  Emfisema; penyakit paru-paru yg ditandai dgn penipisan dan kehilangan elastisiti tisu paru-paru, keadaan patologi apabi­la alveolus paru-paru mengembang.

Empirical  Empirikal; perihal sistem rawatan yg berdasarkan pengalaman atau peninjauan.

Empyema  Empiema; pengumpulan nanah di dalam rongga tubuh spt dalam paru-paru.

Encephalitis  Ensefalitis; inflamsi otak yg disebabkan oleh bakteria, virus, parasit atau kecederaan.

Encephaloma  Ensefaloma; kanser medula otak atau atau sebarang ketumbuhan otak.

Encephalomyelitis  Ensefalomielitis; inflamasi otak dan korda spina.

Encephalomyelopathy  Ensefalomielopati; sebarang penyakit  atau keadaan patologi pada otak dan korda spina.

Endemic  Endemik; penyakit yg tersebar di kawasan tertentu atau di dalam satu-satu komuniti.

Endemiology  Endemiologi; kajian ttg semua faktor yg berkaitan dgn penyakit endemik.

Endocarditis  Endokarditis; inflamasi endokardium dan injap-injap jantung, mungkin disebabkan oleh infeksi mikrob, demam reumatik atau penyakit vaskular kola­gen.

Endocardium  Endokardium; membran nipis yg mengalas jantung dan berterusan dgn pelapik arteri dan vena.

Endocrine  Endokrin; berkaitan dgn perembesan hormon oleh sesua­tu organ atau struktur secara terus ke dalam darah atau limfa.

Endocrine gland  Kelenjar endokrin; kelenjar yg menghasilkan satu atau lebih hormon dan merembeskannya terus ke dalam aliran darah, spt kelenjar tiroid, paratiroid dan adrenal.

Endocrine system  Sistem endokrin; lih. endocrine.

Endocrinology  Endokrinologi; kajian ttg sistem endokrin dan peranan sistem tersebut dalam fisiologi dan patologi tubuh.

Endocrinopathy  Endokronopati; kelainan yg disebabkan oleh gang­guan  rembesan hormon, spt. diabetes melitus yg kekurangan insu­lin.

Endogenous  Endogenus; berkaitan dgn sesuatu yg berasal drpd dalam organisma.

Enlarged tonsil  Bengkak tonsil.

Endometriosis  Endometriosis; kewujudan tisu endometrium yg tidak neoplastik di berbagai tempat, spt. pada ovari.

Endometritis  Endometritis, inflamasi endometrium.

Enema  Enema; injeksi cecair  ke dalam rektum yg biasanya dilaku­kan dalam merawat sembelit.

Energy  Tenaga, keupayaan membuat kerja.

Enteritis  Enteritis; inflamasi usus khususnya usus kecil yg mempunyai simptom cirit-birit.

Enuresis  Enuresis, kencing malam.

Enzyme  Enzim; protein yg dihasilkan oleh sel yg bertindak seba­gai pemangkin dlm tindak balas biokimia.

Epidemic  Epidemik, wabak; penyakit yg merebak kpd semua orang pada satu masa di satu kawasan.

Epidemiology  Epidemiologi; kajian ttg berbagai faktor yg menye­babkan timbul dan tersebarnya penyakit dlm sesuatu kawasan.

Epidermis  Epidermis; lapisan kulit paling luar.

Epigastrium  Epigastrium; kawasan paling tengah bahagian atas abdomen iaitu di sudut sternum.

Epiglotis  Epiglotis; struktur rawan berserat yg berfungsi menut­up bukaan larinks semasa proses menelan makanan.

Epilepsy  Epilepsi; gangguan sementara fungsi otak yg dicirikan dgn konvulsi dan tidak sedar diri.

Epimenorrhagia  Epimenoragia; haid yg terlalu kerap yg diiringi dgn pengeluaran darah yg banyak.

Epimenorrhea  Epimenorea; kedatangan haid yg terlalu sering dan tidak teratur dgn jangka masa kitar kurang drpd 28 hari.

Epistaxis  Epistaksis, hidung berdarah; lih. nosebleed.

Epithelioma  Epitelioma; kanser epitelium yg boleh terdapat pada kulit, esofagus dan organ luar genitalia.

Epithelium  Epitelium; lapisan sel yg melapik permukaan dalam dan luaran tubuh.

Equilibrium  Keseimbangan; keseimbangan adalah suatu keadaan di mana tubuh badan berada dalam keadaan sihat tanpa gangguan.

Erection  Ereksi; keadaan struktur yg menjadi keras dan tegang spt. zakar.

Ergonomics  Ergonomiks, kajian ttg manusia dan kerjanya.

Ergophobia  Ergofobia, sangat takut pada kerja.

Ergot  Ergot; dadah yg diguna bg menghasilkan kontraksi uterus dan mengawal pendarahan selepas bersalin.

Eroticism  Erotisisme; naluri atau keinginan seks.

Eruption  Erupsi, letusan; lesi yg muncul pd permukaan kulit dan dicirikan dgn penonjolan dan kemerahan.

Erysipelas  Erisipelas, kenan; infeksi kulit oleh streptococci.

Erythema  Eritema; kulit kemerahan akibat kongesi kapilari.

Esophagitis  Esofagitis, inflamasi esofagus.

Etiology  Etiologi; kajian ttg sebab-musabab penyakit.

Eugenics  Eugenik; kajian ttg perwarisan.

Euphoria  Euforia; keriangan yg berlebihan atau abnormal.

Eurhythmia  Euritmia; rentak nadi atau jantung secara regular (normal).

Euthanasia  Eutanasia; perbuatan mematikan pesakit yg menanggung azab penyakit yg tidak dapat disembuhkan lagi.

Examination  Pemeriksaan.

Excoriation  Ekskoriasi; kehilangan lapisan permukaan sesuatu struktur spt struktur kulit akibat digaru atau dicakar.

Excrement  Kumuhan; bahan buangan yg dikeluarkan drpd tubuh.

Excreta  Eksreta; sebarang bahan sisa yg dikeluarkan dari tubuh, terutamanya feses.

Excretion  Eksresi, kumuhan; pembuangan bahan-bahan sisa metabolisme drpd tubuh, spt melalui ginjal, kelenjar peluh, paru-paru dsbnya.

Excretory organs  Organ perkumuhan

Excretory system  Sistem perkumuhan

Excretory tissues  Tisu perkumuhan

Exercise  Senaman, latihan, gerakan fizikal, riadah.

Exhalation  Penghembusan; perbuatan bernafas di mana udara drpd paru-paru keluar melalui mulut dan hidung.

Exhaustion  Tersangat letih.

Exhibitionism  Ekshibisionisme; penonjolan tubuh atau sebahagian tubuh dgn tujuan merangsang perasaan ghairah pada sesorang.

Exogenous  Eksogen, berkaitan dgn bahan yg berpunca dari luar tubuh.

Exogenous toxins  Toksin eksogenus; lih. toxins.

Expansion  Pengembangan.

Expectorant  Ekspektoran, agen yg menggalakkan pengeluaran mukus dan cecair dari peparu, bronkus dan trakea.

Expectoration  Ekspektorasi, proses mengeluarkan cecair, mukus atau kahak dgn membatukkan atau meludahkannya.

Expiration  Ekspirasi, proses menghembuskan nafas atau mengeluar­kan udara dari peparu.

Expired air resuscitation  Resusitasi hembusan udara

Experiment  Eksperimen, ujikaji, percubaan; penyelidikan dan usaha utk mengetahui (mempastikan) sesuatu. Dalam ilmu perubatan homeopati eksperimen dibezakan dengan ujibukti; lih. proving.

Extension  Ekstensi, gerakan yg terhasil drpd otot ektensor berkontraksi.

Extrauterine pregnancy  Kehamilan ekstrauterus, kehamilan luar uterus.

Extraction  Pengekstraktan, perahan; merujuk kpd ekstrak bahan asal untuk dijadikan penawar, atau dlm situasi lain merujuk pembuangan sebahagian drpd tubuh melalui pembedahan.

Extremity  Ekstremiti; anggota kaki tanga. homeopati menggunakan perkataan ekstremiti bagi merujuk kpd simptom-simptom pada anggota kaki dan tangan.

Extrinsic  Ekstrinsik; berkaitan dgn sesuatu yg berasal dari luar atau bertempat di luar.

Extrovert  Ekstrovert; orang yg lincah dan peramah, berminat terhadap persekitaran dan suka bergaul dgn orang lain.

Exudate  Eksudat; bahan spt cecair, sel dan puingnya yang meresap keluar dari pembuluh darah dan terkumpul di dalam atau di permu­kaan tisu.

Exudation  Pancutan, pengeksudantan, pengaliran keluar.

Eye  Mata.

Eyeball  Bola mata; badan mata yg bentuknya spt sfera

Eyelid  Kelopak mata; penudung perlindungan mata yg terdiri drpd kulit, otot dan tisu perantara.

Eye tooth  Gigi mata; lih. canine.

Eyestrain  Mata lesu, keletihan mata; kelesuan yg timbul akibat penggunaan mata utk membuat kerja dalam jarak dekat terlalu lama.