Oatmeal  Hidangan oat, kuih oat; hidangan yang disediakan dengan cara mengisar bijirin oat atau Avena Sativa.

Obesity  Obesiti, kegemukan; keadaan lemak yg berlebihan dlm badam, terutama dlm tisu subkutaneus; lih adiposis.

Objective sign  Tanda-tanda objektif; tanda-tanda suatu penyakit yang ketara kepada pemeriksa berbanding simptom-simptom yang dialami pesakit; lih. sign, svmptom. Bdgkan dgn subjective sign.

Obliteration  Obliterasi; pembuangan sesuatu struktur secara menyeluruh, hilang memori secara menyeluruh.

Oblique muscle  Otot serong; otot yg kedudukannya menyerong pada sesuatu struktur.

Obsession  Obsesi; penumpuan pemikiran terhadap sesuatu perkara sehingga ia menguasai pemikiran individu tersebut.

Obstectrics  Obstetrik, perbidanan; cabang ilmu perubatan yg meliputi pengendalian ibu semasa kehamilan, semasa dan selepas bersalin; lih. gynaecology.

Obstruction  Halangan, penghalangan; sekatan kepada satu-satu kanal atau bukaan.

Occiput  Okciput; bahagian belakang kepala.

Occupational disease  Penyakit pekerjaan; penyakit disebabkan oleh faktor yg bersangkut paut dgn pekerjaan seseorang.

Occupational therapy  Rawatan cara asuhan; terapi menggunakan satu aktiviti sbg rawa­tan.

Odontalgia  Odontalgia, sakit gigi.

Odontitis  Odontitis, radang gigi.

Odontology  Odontologi; kajian ttg ilmu pergigian.

Oedema  Edema; pengumpulan cecair yg banyak di dalam ruang di antara sel tisu.

Oedipus complex  Odipus kompleks; cinta ibu atau bapa kepada anak yang berlainan jantina yg keterlaluan.

Oikophobia  Oikofobia; sangat takut pd rumah kediaman.

Ointment Ointment, salap; bahan berminyak yg biasanya mengandungi ubat  utk disapu pada kulit atau membran mukus; bahan drpd vaslin yg diguna utk sediakan ubat sapu homeopati.

Olfaction  Deria bau; proses pembauan; satu kaedah pengambilan penawar yang disebut oleh Dr. Hahnemann, dilakukan dengan menyedut penawar itu melalui organ respiratori dan hidung. Lih. Organon of Medicine.

Oliguria  Oliguria; pengurangan kuantiti pengeluaran air kencing.

Olive oil  Minyak zaitun; minyak yg diekstrak drpd buah zaitun dan digunakan sbg pelembut feses dan pelincir usus; ia digunakan oleh homeopati dlm menyediakan linimen.

Omalgia  Omalgia, sakit saraf bahu.

Omphalitis  Omfalitis; inflamasi tali pusat.

Oncology  Onkologi; kajian ttg tumor dan juga amalan bagi merawat tumor..

Oncolysis  Onkolisis, pemusnahan sel tumor.

Onychia  Onikia; infeksi atau keradangan sekitar kuku jari.

Onychosis  Onikosis, penyakit kuku.

Opacity  Kelegapan; keadaan apabila sesuatu bahan atau kawasan tidak dpt dilintasi cahaya.

Open fracture  Fraktur terbuka; patah tulang yg diiringi dgn luka pd kulit.

Open wound  Luka terbuka; luka yg besar dan dalam serta isinya terdedah.

Ophthalmia  Oftalmia; inflamasi yg teruk pd mata samada di baha­gian dalam atau luar mata.

Ophthalmitis  Oftalmitis, inflamasi mata.

Ophthalmology  Oftalmologi; kajian ttg mata dan penyakit yg berkaitan dgnnya.

Ophthalmoplegia  Oftalmoplegia, kelumpuhan otot mata.

Opisthotonus  Opistotonus; kedudukan tubuh apabila kepala, leher dan spina seseorang terlengkung ke arah berlakang secara tidak sengaja, yg biasa dialami oleh pesakit yg mengidap tetanus atau keracunan strychnine.

Opium  Candu; ekstrak dr bunga popi papaver somniferum yg mempunyai kesan analgesik dan narkotik kerana kandungan morfinnya; salah satu penawar homeopati yg digunakan bg merawat sakit tertentu spt lumpuh otot-otot dan tali perut, taun dan kenagih candu.

Opsialgia  Opsialgia; sakit di kawasan muka.

Optics  Optik; kajian ttg mata dan penglihatan, berkaitan dgn mata atau penglihatan.

Optometry  Optometri; pengukuran daya penglihatan dan penyesuaian kanta utk membantu penglihatan.

Oral  Oral; berkaitan dgn mulut.

Orbit  Orbit; rongga pada tengkorak.

Orchitis  Orkitis, inflamasi testis; radang testikel yg mempunyai gejala sakit dan berat serta bengkak pada testis.

Organ  Organ; sekumpulan tisu dgn tugas tertentu.

Organic  Organik; berkaitan dgn sesuatu organ atau sesuatu yg berasal drpd organisma hidup

Organic disease  Penyakit organik; lih. organic disorder.

Organic disorder  Gangguan organik; gangguan yg berkaitan dgn perubahan pd struktur organ atau tisu; bdgkan dgn functional disorder.

Organism  Organisma: binatang atau tumbuh-tumbuhan tertentu, sebarang benda hidup yg terdiri drpd sel tunggal atau satu kumpulan sel yg berbeza tapi saling berkait; lih microorganism.

Organon  Organon; merujuk kepada buku Organon of Medicine karya Dr. Samuel Hahnemann yang diterbitkan pada tahun 1810. Buku tersebut merupakan asas bagi praktis homeopati klasik, serta telah dikemaskini dan diedit semula sebanyak enam edisi.

Organotherapy  Organoterapi; amalan merawat dengan cara mempreskripsi penawar berpotensi yang berpunca drpd kelenjar, organ dan tisu drpd binatang yang sihat dan disediakan secara konvensional Hahnemann; lih. sarcodes.

Orgasm  Orgasme, puncak syahwat, klimaks seks; kemuncak kenikmatan seksual atau kehendak yg bersangatan terhadap sesuatu.

Orifice  Orifis, bukaan; bukaan pada suatu bahagian anatomikal.

Orrhorea  Ororea, discaj berair; lelehan cair atau lelehan serus.

Orrhology  Orologi, kajian ttg serum darah

Orthodontics  Ortodontik; berkaitan dgn kedudukan dan aturan gigi secara betul.

Orthopaedics  Ortopedik; cabang perubatan yg mengurus atau memu­lihara fungsi sistem rangka dan sendi.

Orthopnoea  Ortopnea; kesesakan pernafasan yg menghalang seseorang drpd berbaring, lega hanya dgn duduk tegak.

Os  Os, tulang; sebarang bukaan yg terdapat pada tubuh.

Os ilium  Os ilium (atau Ossa), ilium; bahagian superior tulang pinggul.

Osseous  Oseus, serupa tulang; berkaitan dgn tulang atau sesuatu struktur yg menyerupai tulang.

Ossicles  Osikel, tulang kecil.

Osteitis  Ostitis, inflamasi tulang; keradangan tulang akibat infeksi atau kecederaan yg simptomnya ialah pembesaran tulang, kenyerian dan sengal tulang.

Osteoarthritis  Osteoartritis; penyakit sendi degeneratif  tanpa inflamasi, terutama pd orang tua.

Osteocarcinoma  Osteokarsinoma, kanser tulang.

Osteomalacia  Osteomalasia; pelembutan tulang, khususnya yg disebabkan oleh kekurangan vitamin D; kelembutan tulang akibat gangguan proses pemineralan.

Osteomyelitis  Osteomielitis; penyakit inflamasi tulang yg biasa­nya disebabkan oleh streptokokus dan stafilokokus.

Osteopath  Osteopat, ahli osteopati; seseorang yg mengamalkan osteopati.

Osteopathy  Osteopati; sebarang penyakit tulang, rawatan yg bera­saskan pandangan bahawa penyakit itu disebabkan dislokasi spina dan justeru itu dapat dirawat menerusi manipulasi tulang.

Osteoporosis  Osteoporosis; kelampungan tulang yg biasanya dialami oleh orang tua yg biasanya bergantung kpd penyahmineralan tulang.

Osteosis  Osteosis; pembentukan tisu tulang drpd tisu perantara dalam proses penulangan.

Otalgia  Otalgia, sakit telinga.

Otitis  Otitis, inflamasi telinga; lih. otitis externa, otitis interna.

Otitis externa  Otitis luaran; inflamasi telinga dalam.

Otitis interna  Otitis dalaman; inflamasi salur auditori luaran

Otology  Otologi; cabang perubatan yg berurusan dgn telinga.

Otopathy  Otopati; sebarang penyakit telinga.

Otorrhoea  Otorea; lelehan dari telinga terutamanya yg mengan­dungi nanah.

Outpatient  Pesakit luar; seseorang yg menerima rawatan di hospi­tal tanpa dimasukkan ke wad.

Ovaritis  Radang ovari; inflamasi pd permukaan ataupun di dlm organ ovari.

Ovary  Ovari, gonad perempuan; salah satu drpd dua kelenjar seks tempat ovum terbentuk.

Ovum  Ovum; sel telur yg belum disenyawakan.

Oxygen  Oksigen; elemen yg diperlukan utk hidup dan didapati menerusi proses pernafasan.

Oxyhaemoglobin  Oksihemoglobin; hemoglobin yg mengandungi oksigen terikat.

Ozena  Ozena; penyakit laluan hidung yg membawa kpd pengeluaran discaj yg berbau busuk.