Maceration  Maserasi; melembutkan bahan pejal dgn cara merendamkannya ke dlm cecair; salah satu proses dlm penyediaan ibu larutan homeopati.

Macule  Makul; tompok yg tidak berbintat pada kulit.

Malaise  Dedar, lesu, tidak senang; rasa tidak sedap badan yg biasanya dialami  sebelum penyakit yg lebih teruk datang.

Malaria  Malaria, demam berkala; penyakit berjangkit yg berhubung dgn kehadiran protozoa berparasit dr genus plasmodium di dlm sel darah merah, yg ditular oleh nyamuk Anopheles, di mana antara simptomnya ialah demam, tubuh menggigil dan berpeluh.

Malformation  Malformasi, salah bentuk; pembentukan organ secara tak normal semasa perkembangan fetus.

Malfunction  Malfungsi, pincang tugas, salah fungsi.

Malignant  Malignan, membahayakan, ganas; tumor yg cenderung menjadi lebih teruk dan mengakibatkan maut spt kanser.

Malignant hypertension  Hipertensi malignan

Malignant tumor  Tumor malignan, tumor ganas.

Malnutrition  Malnutrisi, salah pemakanan, kekurangan zat makanan, pemakanan tak seimbang

Mania  Mania, kegilaan; semua bentuk gangguan mental atau kegi­laan.

Materia Medica  Materia medika; koleksi gambaran dan huraian terperinci  remedi-remedi homeopati serta kesan-kesannya; bdgkan dgn repertory.

Maxilitis  Maksilitis, inflamasi maksila.

Maximum Dose  Dos maksimum; pengambilan ubatan dalam kuantiti yang banyak, selalunya dirujuk kepada dos alopati.

Measles  Sakit campak; penyakit virus yg berjangkit (khususnya kanak-kanak) dgn gejala spt selsema, demam panas dan ruam yg berbintik berwarna merah jambu.

Medical ethics  Etika perubatan; nilai dan garis panduan yg harus dipatuhi oleh para doktor dalam pengamalan perubatan.

Medical Jurisprudence  Jurisprudens perubatan; kajian atau amalan aspek undang-undang berkenaan dgn ilmu perubatan; lih. forensic medicine.

Medication  Pemberian penawar.

Medical practitioner  Pengamal perubatan; lih. practitioner, doctor.

Medicament  Ubat, penawar.

Medicinal substance  Bahan-bahan penawar;

Medicine  Ubat, penawar; sebarang bahan yg digunakan utk mencegah atau merawat penyakit serta terbukti berkesan; lih. drug, remedy.

Medium potency  Potensi sederhana, potensi pertengahan; potensi penawar di antara 30c hingga 200c; lih. low potency, high potency.

Megalgia  Megalgia; kesakitan yg amat sangat spt dalam reumatisme otot.

Membrane  Membran; lapisan nipis tisu yg menjadi bahagian penting sesuatu struktur spt membran germa dan membran mukosa.

Membrane covering  Selaput membran.

Meniere's disease  Penyakit Meniere; penyakit yg melibatkan telinga dalam dgn dengungan di dlm telinga dan vertigo.

Meninges  Meninges; tiga lapisan membran yg menyelaputi otak dan korda spina.

Meningitis  Meningitis; radang meninges, lapisan membran yg menyelaputi otak dan korda spina.

Menopause  Menopaus, klimakterik; masa dlm kehidupan seorang perempuan apabila ovulasi dan haid berhenti serta sistem reproduksi tidak dapat berfungsi lagi.

Menstruation Haid, katamenia; pengeluaran darah dan serpihan lapisan uterus dr faraj pd selang kira-kira empat minggu pd perempuan dewasa, sebelum menopaus; lih. menopause.

Mental age  Usia mental; ukuran kecerdasan seseorang berdasarkan peringkat umur yg dicapai melalui ujian kecerdasan.

Mental  Mental; simptom-simptom yang berhubung dengan minda dan emosi pesakit.

Mental generals  Simptom-simptom yang berkaitan dengan tingkah laku dan personaliti pesakit secara menyeluruh; lih. general symptoms.

Mental indications  Indikasi mental;

Mental State Kedudukan mental.

Mental symptoms  Simptom-simptom mental; lih. symptoms.

Mesmerism Mesmerisme; hipnosis berdasarkan Franz Mesmer, kadangkala dgn menggunakan magnet (besi berani) dan pelbagai alat lain; kaedah ini dipersetujui dan disebut oleh Dr. Hahnemann di bahagian akhir buku Organon of Medicine; lih. hypnotism.

Metabolism  Metabolisme; proses keseluruhan perubahan kimia yg berlaku pada sel organisma hidup.

Metastatic  Metastasis; perpindahan sel kanser atau mikroorgan­isma patogen dari satu organ ke tempat lain tubuh samada melalui darah, sistem limfa dan lain-lain.

Miasm  Miasma, kesan buruk, pengaruh buruk; merupakan faktor-faktor yang diwarisi sejak lahir yang menghasilkan satu-satu penyakit dengan cara melemahkan tenaga hayat.  Miasma ini mungkin sekadar merupakan miasma akut atau mungkin juga miasma kronik; lih. acute miasm, chronic miasm.

Miasmatic causes  Sebab-sebab miasma; sebab-sebab penyakit kronik spt. sifilis, sikosis dan psora; lih. miasm, juga syphilis, psychosis, psora.

Miasmic theory  Teori miasma; lih. theory of miasm.

Microorganism  Mikroorganisma, mikrob; sebarang organisma yg tersangat kecil utk dilihat dgn mata kasar termasuk bakteria, kulat, mikroplasma, protozoa, riketsia dan virus.

Midbrain  Otak tengah; struktur yg menyerupai batang, yg menghu­bungkan serebrum dgn otak belakang melalui pons.

Middle ear  Telinga tengah; rongga telinga yg berisi udara yg terpisah drpd luar oleh membran timpanum, dan drpd telinga dalam oleh jendela bujur.

Midwifery  Perbidanan, obstetrik; kerjaya yg memberikan bantuan dan rawatan perubatan kpd perempuan yg mengalami sakit bersalin dan kelahiran; lih. obstetrics.

Migraine  Migran; sakit kepala yg berulang khususnya melibatkan sebelah kepala, dgn simptom rasa berdenyut, prostrasi, loya dan muntah-muntah.

Miliary  Miliari; perihal atau dicirikan oleh lesi-lesi kecil menyerupai biji sekoi, yg disebut juga letusan miliari.

Miliaria purpurea  Purpurea milaria, ruam skarlet.

Millesimal dilution  Bancuhan milesimal; persediaan potensi berasaskan bancuhan mengikut skala milesimal; lih. millesimal series of potency.

Millesimal scale  Skala milesimal; lih. millesimal series of potency.

Millesimal series of potency  Potensi bersiri milesimal; potensi berskala milesimal yg berasaskan ibu larutan dibancuh secara bersiri dgn 999 bahagian alcohol / air suling; bdgkan centesimal potency, decimal potency.

Mineral salts  Garam mineral; lih. tissue salts.

Miner's elbow  Siku pelombong; inflamasi bursa ke atas siku disebabkan oleh tekanan, spt lutut babu yg dialami pd lutut pengasuh; lih. housemaid's knee.

Minimum dose  Dos minimum; kuantiti minimum penawar potentais homeopati yang boleh mempengaruhi kuasa hayat serta memberi kesembuhan.

Miscellaneous modality  Modaliti pelbagai; lih. modality.

Modality Modaliti; faktor-faktor penyebab atau perubah yang ada hubungan dengan aduan pesakit samada menjadikan sakitnya melarat atau lega, spt. faktor suhu, masa, tempat dll.; lih. aggravation, amelioration.

Modality aggravation  Agravasi modaliti, kemelaratan modaliti; lih. aggravation, amelioration.

Modifying factors Faktor-faktor pengubah; faktor yg merubah keadaan atau aduan pesakit.

Molar tooth  Gigi geraham.

Molecules  Molekul-molekul; zarah yg terdiri drpd dua atau lebih atom dicantum bersama oleh ikatan kimia.

Monocyte  Monosit; jenis sel darah putih tanpa granul yg mempun­yai nukleus.

Morbid  Berpenyakit, abnormal.

Mortality  Mortaliti; kadar kematian atau nisbah bilangan kema­tian berbanding dgn jumlah populasi pd sesuatu kawasan. Motor nerve  Saraf motor

Mother tincture Titikan ibu, ibu larutan; tinktur yg disediakan drpd tumbuh-tumbuhan atau bahan haiwan dgn bantuan alkohol sebagai sediaan awal bg penyediaan semua penawar berpotensi homeopati; lih. tincture.

Mouth to mouth resuscitatioon  Resusitasi mulut ke mulut

Multiple pregnancy  Kehamilan berbilang; kehamilan yg menghasil­kan dua orang bayi atau lebih.

Mumps  Beguk; jangkitan virus yg biasa menghinggapi kanak-kanak dgn menzahirkan gejala yg lama, spt demam, sakit kepala, bengkak kelenjar liur parotid, dll.

Murmur  Deruan; bunyi jantung yg luar biasa yg didengar melalui auskultasi.

Muscle  Otot; tisu yg terdiri drpd sel yg memanjang, yg mengan­dungi serabut yg menghasilkan pergerakan.

Muscle cramp  Kejang otot; kontraksi tak voluntari pd otot.

Muscle fatigue  Lesu otot; kelesuan otot akibat kekurangan sumber tenaga utk berkontraksi dan penimbunan asid laktik.

Myocardial infarction  Infarksi miokardium, serangan penyakit jantung; nekrosis atau kerosakan otot jantung akibat terputusnya aliran darah ke kawasan tertentu  pd jantung, spt yg berlaku dlm trombosis koronari.

Myopia  Miopia, rabun jauh.